Atribuții și scurt istoric

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Petrodava al județului Neamţ (ISU Neamț) funcţionează ca structură integrată componentă a Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă. Activitatea se desfăşoară în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, Hotărârii Guvernului nr. 94/2014 privind organizarea, funcţionarea şi componenţa Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă, Legii nr. 481/2004 privind protecţia civilă, Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, Hotărârii Guvernului nr. 1492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste şi a altor acte normative cu incidenţă în domeniu. 

În data 15.12.2004, în conformitate cu H.G.R nr. 1.492 din 09.09.2004, prin unirea Grupului de Pompieri „Petrodava” și Inspectoratului Județean de Protecție Civilă a luat naștere Inspectoratul pentru Situații de Urgență Petrodava al Județului Neamț. Obiectivul fundamental al întregii activităţi desfăşurate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență Petrodava al județului Neamţ, care a capacitat resursele umane, materiale şi financiare avute la dispoziţie, a fost îmbunătăţirea calităţii acţiunilor de prevenire şi intervenţie în situaţii de urgenţă, în scopul alinierii la standardele impuse de statutul de ţară membră a Uniunii Europene.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Petrodava” al Județului Neamț îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

  • planifică şi desfăşoară inspecţii, controale, verificări şi alte acţiuni de prevenire privind modul de aplicare a prevederilor legale şi stabileşte măsurile necesare pentru creşterea nivelului de securitate al cetăţenilor şi bunurilor;
  • elaborează studii, prognoze şi analize statistice privind natura şi frecvenţa situaţiilor de urgenţă produse şi propune măsuri în baza concluziilor rezultate din acestea;
  • desfăşoară activităţi de informare publică pentru cunoaşterea de către cetăţeni a tipurilor de risc specifice zonei de competenţă, măsurilor de prevenire, precum şi a conduitei de urmat pe timpul situaţiilor de urgenţă;
  • participă la elaborarea reglementărilor specifice zonei de competenţă şi avizează dispoziţiile în domeniul prevenirii şi intervenţiei în situaţii de urgenţă, emise de autorităţile publice locale şi cele deconcentrate/descentralizate;
  • emite avize şi autorizaţii, în condiţiile legii;
  • monitorizează şi evaluează tipurile de risc;
  • participă la elaborarea şi derularea programelor pentru pregătirea autorităţilor, serviciilor de urgenţă voluntare şi private, precum şi a populaţiei;
  • organizează pregătirea personalului propriu;
  • execută, cu forţe proprii sau în cooperare, operaţiuni şi activităţi de înştiinţare, avertizare, alarmare, alertare, recunoaştere, cercetare, evacuare, adăpostire, căutare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau asistenţă medicală de urgenţă, stingere a incendiilor, depoluare, protecţie N.B.C. şi decontaminare, filtrare şi transport de apă, iluminat, asanare de muniţie neexplodată, protecţie a bunurilor materiale şi valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supravieţuirea populaţiei afectate şi alte măsuri de protecţie a cetăţenilor în caz de situaţii de urgenţă;
  • controlează şi îndrumă structurile subordonate, serviciile publice şi private de urgenţă;
  • participă la identificarea resurselor umane şi materialelor disponibile pentru răspuns în situaţii de urgenţă şi ţine evidenţa acestora;
  • stabileşte concepţia de intervenţie şi elaborează/coordonează elaborarea documentelor operative de răspuns;
  • avizează planurile de răspuns ale serviciilor de urgenţă voluntare şi private;
  • planifică şi desfăşoară exerciţii, aplicaţii şi alte activităţi de pregătire, pentru verificarea viabilităţii documentelor operative;
  • organizează banca de date privind intervenţiile, analizează periodic situaţia operativă şi valorifică rezultatele;
  • participă cu grupări operative/solicită sprijinul grupărilor operative stabilite şi aprobate pentru/la intervenţii în zona/în afara zonei de competenţă;
  • participă la acţiuni de pregătire şi intervenţie în afara teritoriului naţional, în baza acordurilor la care statul român este parte;
  • participă la cercetarea cauzelor de incendiu, a condiţiilor şi împrejurărilor care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor şi dezastrelor;
  • stabileşte, împreună cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale incendiului;
  • controlează respectarea criteriilor de performanţă, stabilite în condiţiile legii, în organizarea şi dotarea serviciilor voluntare şi private, precum şi activitatea acestora;
  • constată şi sancţionează, prin personalul desemnat, încălcarea dispoziţiilor legale din domeniul de competenţă;
  • desfăşoară activităţi privind soluţionarea petiţiilor în domeniul specific;
  • organizează concursuri profesionale cu serviciile voluntare şi private, precum şi acţiuni educative cu cercurile tehnico-aplicative din şcoli;
  • asigură informarea organelor competente şi raportarea acţiunilor desfăşurate, conform reglementărilor specifice;
  • încheie, după terminarea operaţiunilor de intervenţie, documentele stabilite potrivit regulamentului;
  • îndeplineşte alte sarcini stabilite prin lege.

Pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, inspectoratul colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu celelalte structuri deconcentrate ale Ministerului Afacerilor Interne, unităţi ale armatei, serviciile voluntare şi private, serviciile descentralizate, mass-media, precum şi cu alte asociaţii, fundaţii şi organizaţii neguvernamentale care activează în domeniul specific.

În cadrul inspectoratului funcţionează ca structuri specializate:

  • centrul operaţional, care îndeplineşte permanent, la nivelul zonei de competenţă, atribuţiile privind monitorizarea, evaluarea, înştiinţarea, avertizarea, prealarmarea, alertarea şi coordonarea tehnică operaţională a intervenţiilor pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
  • inspecţia de prevenire, care îndeplineşte, în zona de competenţă, atribuţiile pe linie de avizare/autorizare, informare publică preventivă, îndrumare şi control privind prevenirea situaţiilor de urgenţă;
  • structura de pregătire pentru intervenţie şi rezilienţa comunităţilor, cu responsabilităţi în domeniul pregătirii personalului operativ propriu, precum şi a populaţiei privind comportarea în situaţii de urgenţă;
  • 3 subunități de intervenţie care desfăşoară misiuni specifice în 3 raioane de intervenţie: Detaşamentul de Pompieri Piatra Neamţ (cu punctul de lucru Roznov), Detaşamentul de Pompieri Roman (cu punctul de lucru Poienari), Detaşamentul de Pompieri Târgu Neamţ (cu Garda 2 de Intervenţie Poiana Teiului);
  • structuri de suport logistic;
  • alte structuri funcţionale.

În cadrul inspectoratelor județene pentru situații de urgență funcționează Serviciul Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), având ca operator aerian structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, în colaborare cu spitalele județene, regionale și cu autoritățile publice locale.

În structura SMURD funcționează echipe integrate de descarcerare, reanimare, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, precum și echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat.

Misiunile SMURD:

  • intervenția la cazurile în care una sau mai multe persoane se află într-o situație cu risc vital din cauza unei îmbolnăviri acute sau accidentări;
  • intervenția la cazurile care necesită acordarea primului-ajutor într-un interval scurt de timp;
  • intervenția la cazurile care necesită descarcerarea sau alte operațiuni de salvare;
  • asigurarea protecției medicale pentru personalul echipelor de intervenție ale IGSU la misiunile specifice cu risc de accidentare;
  • intervenția la accidente colective și calamităţi

Acte normative de referinţă:

  • Hotărâre nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, cu modificările și completările ulterioare
  • Hotărâre nr. 1.491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă, cu modificările și completările ulterioare
  • Hotărâre nr. 1.492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste, cu modificările și completările ulterioare
  • Hotărâre nr. 571/2016 privind aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu, cu modificările și completările ulterioare
  • Ordonanţă de Urgenţă nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, cu modificările și completările ulterioare
  • Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările și completările ulterioare
  • Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, cu modificările și completările ulterioare
  • Ordinul MAI nr. 180/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind avizarea şi autorizarea de securitate la incendiu și protecție civilă, cu modificările și completările ulterioare
  • Ordinul MAI nr. 89/2013 pentru aprobarea Regulamentului de planificare, organizare, pregătire şi desfăşurare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă executate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi structurile subordinate, cu modificările și completările ulterioare
  • Hotărâre nr. 259/2005 privind înfiinţarea şi stabilirea atribuţiilor Centrului Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă
  • Alte acte normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice se regăsesc accesând următorul link: https://igsu.ro/legislatie